| Městská jatka 49°11'12.123"N, 16°37'37.464"E
Masná a Porážka, Brno, okr. Brno-město
Vyfoceno: únor 2009
Stav: konverze
V Brně, na pravém břehu Svitavy, byl více než před sto lety vybudován areál městských jatek jako součást průmyslové zóny v jižní části města. Areál se rozrůstal podél břehu řeky do nezastavěných ploch za městem. Z druhé strany jej vymezovala vznikající ulice Masná.
Tzv. nová městská jatka - tedy ta část, která byla masným průmyslem využívána ještě v 80. a 90. letech 20. století, byla vystavěna v několika stavebních etapách na přelomu 19. a 20. století a územně je vymezená železničním viaduktem při ulici Hladíkově, ulicí Masnou a řekou Svitavou. Původně areál zabíral rozlohu 16 ha.
Jak urbanistická koncepce, tak architektonické pojetí budov bylo poplatné historizujícímu stylu (obvyklému pro stavbu podobných průmyslových staveb nejen v Brně). Areál měl ve své původní podobě výrazně osovou kompozici. Středovou páteř areálu lemovalo pravidelné stromořadí. Budovy byly navrženy jako výrazné symetrické haly s fasádami se zdobnými detaily, provedenými ve dvou barvách lícového zdiva a v omítkách.
Starší část zástavby představuje původní hlavní výrobní komplex podél ulice Masné a budovy administrativního rázu podél ulice Porážka. Hlavní výrobní komplex tvoří objekt přestřešeného průběžného "tunelu", ke kterému z jedné strany přiléhá pravidelně rytmizovaný objekt bývalých chladíren podél ulice Masné, z druhé strany jsou do něj kolmo napojeny tří nebo pětilodní haly, orientované dovnitř do areálu. Haly i průjezd mají velmi efektní horní osvětlení v několika výškových úrovních.
Z doby pozdější pocházejí objekty blíže nábřeží Svitavy - především velká hala tržnice podle projektu Josefa Nebehosteneho a menší objekty stájí. Velká hala tržnice je zajímavá zejména výškově členěným prostorem a spletí ocelových nosných konstrukcí, opět má výrazné horní osvětlení - velké světlíky s ocelovou konstrukcí. Lehké konstrukce kontrastují s poměrně hmotným cihelným pláštěm budovy.
V roce 1916 byl areál doplněn mrazírnou.
V průběhu 20. století byl areál jatek obestavěn ostatními průmyslovými areály (škrobárny, mrazírny a ostatní podniky), ulice Masná se stala uzavřenou vnitroareálovou komunikací, celý komplex byl izolovaný a stál zcela stranou zájmu. Postupné modernizace provozu si vynutily značný objem adaptací a rekonstrukcí v areálu, který byl postupně dodatečnými přístavbami zahušťován až na hranici únosnosti. Přístavby, vestavby, nástavby i celé novostavby na posledních volných místech ale byly rozmisťovány zcela účelově, pouze s ohledem na potřeby provozu, bez zjevné koncepce dalšího vývoje a zcela bezohledně vzhledem k původnímu konceptu, který se ve spleti nových úprav zcela ztratil. Výstavba vlečky na nábřeží Svitavy si vyžádala demolice některých budov a dokonce odbourání východní stěny velké haly tržnice. Původně měly stavby velmi zdobné fasády z dvoubarevného lícového zdiva, pozdější úpravy však značnou část zcela znehodnotily.
V 90. letech byla činnost masného průmyslu v Brně zastavena. Po několika letech bez nového uživatele se do areálu stěhují Brněnské komunikace a.s. (sídlo provozního úseku) a postupně jej začínají přetvářet jako své provozní středisko. Od té doby se datují snahy revitalizovat areál, naplnit jej novou funkcí při možnosti obnovit původní urbanistický záměr, doplnit jej a dát vyniknout hodnotám původní průmyslové architektury, aniž by se z ní stala pouze efektní kulisa a aniž by bylo nutné původní areál zcela přetvořit rozsáhlými přestavbami na jiný účel. Následují postupné opravy jednotlivých objektů v areálu pro nové funkční využití. Budovy jsou upravovány zejména po stránce vnitřních dispozic - zpravidla jsou odstraněny veškeré dodatečné vestavby a ponechán patrný původní systém objektu. Postupně jsou také odbourány veškeré dodatečné a nepůvodní přístavby a nástavby, takže jsou opět odhaleny původní objekty. Po odstranění novotvarů je obnovována původní středová osa areálu.
V současné době má celý areál 20 objektů, rozkládá se na ploše 32 ha. Historické objekty jsou orientovány podél centrální osy původně lemované stromořadím, které je dnes zčásti obnoveno.
(Zdroj: Registr VCPD ČVUT (http://registr.cvut.cz), V003905 - Barbora Jenčková a Lukáš Beran, městská jatka) |